Ljungbyhed 2004, 27-30 maj.

Logon designad av Li Karlsson.

Under 2001 började vissa personer i H-DCS styrelse fundera på om det inte var dags att börja titta lite på ett framtida Super Rally i Sverige. Då man helst vill att pingst ska ligga så sent som möjligt, för värmens skull, visade det sig att 2004 såg bra ut.

Nu startade en diskussion i styrelsen. Argument för och emot vägdes noga. Till slut gav styrelsen sitt godkännande till ansökan om SR -04. Man kan nog säga att presidenten var lite drivande i denna diskussion. Dessa lustiga personer verkar ha en lust att kröna sina perioder med ett Super Rally.

Med denna ansökan i sin packning gav sig den svenska delegationen iväg till Federationens presidentmöte i Edinburgh november 2001. Den bestod av presidenten Pelle Hansson, sekreteraren Affe Asplund och vice presidenten Gittan Norlindh. Problemet var att även Italien ville ha SR -04, och deklarerat detta redan året innan. Efter en rejäl bjudmiddag, och en flaska maltwhisky som gåva, insåg italienarna att med så tunga argument var det klokt i att vänta med sitt eget SR till året efter. Ömsesidiga löften om stöttning vid omröstningen gavs, och idel glada miner såg fram mot lördagens möte.

På mötet anmälde sig även den holländska klubben Almkerk som kandidat. Italiens representant gick fram och sa att de drog tillbaka sin kandidatur för 04, för att söka nästa år istället. Han sa också att Italien skulle stötta
H-DCS ansökan. "Why?" ropade en arg Almkerk representant högt. Obetalbar är minnesbilden av när den italienske presidenten vänder sig mot mötet, slår ut med armarna på latinskt maner, och med whisky doftande andedräkt svarar "politics"!

Nu hade det inte så stor betydelse vad italienarna röstade på. H-DCS fick över 90 procent av rösterna och en lång varm applåd av mötet när det stor klart att SR 2004 arrangeras i Sverige. I vanlig ordning såg många fram mot att få komma till Sverige, och att H-DCS arrangerade stod som garanti för ett bra och välorganiserat Super Rally. Det hade man visat sen 1972 och framåt.

Då var det dags att ta tag i det konkreta arbetet med SR planeringen. En arbetsgrupp utsågs. Den bestod Pelle Hansson, ansvarig för SR -04 plus musik och teknik, Affe Asplund information, Mona Riften pengar, Tommy Eliasson camping, Kent "Ente" Jälsbo, personallistor, scheman o s v, Birgitta "Gittan" Norlindh, butik och träffprylar, Hand Granlöf aktiviteter, Leif Orvar in- & utsläpp och Hasse Sandström, press. De två första frågorna var att hitta en plasts och knyta upp en samarbetspartner. Ett SR gör inte en klubb själv idag, beroende på storleken och på de pengar som måste läggas ut, och riskeras, innan träffen startar.

Valet av samarbetspartner var ganska lätt. H-DCS medlemmen Verner Hemmingsen och hans företag Powerevent skrevs det avtal med.

Verner var tidigare anställd på High Chaparral och ansvarig från deras sida vid SR -97, och sen dess med sitt företag drivit Swedish Bikemeet, en motorcykelträff i storlek som ett SR. Erfarenhet fanns alltså i massor. Färdiga koncept från Bikemeet bara flyttades över till SR, som läkare och sjukvård, ambulans och brandkår samt hela sambandssystemet. Inklusive personal som var van vid stora motorcykelträffar. Allt detta fanns alltså i Super Rallyts egen organisation, unikt bara det.

Första förslaget till träfftröja, designad Alf Lindström. Blev så småningom till en begränsad upplaga av sweatshirts. För träfftröja valdes ett annat motiv. Dessutom målade Alf en oljemålning med detta motiv. Denna målning lottades ut

Nu var det plats som skulle hittas och bestämmas. Ett flertal alternativ gick igenom och kontakter togs. Exempel var High Chaparral och Kent Erlandsson, som tackade nej på grund av Bikemeet två veckor senare. Kiviks marknadsplats som förkastades då det behövde byggas för mycket, och vatten till duschar var ett problem. Så småningom fick man kontakt med Ring Knutstorp i Skåne. Bra läge, mycket byggnader, vatten och el. Dessutom stora ytor för camping. De små justeringar som behövdes lovade Knutstorp att stå för. Styrelsen besökte platsen och sa ok, vi kör!

Förhandlingar inleddes med VD för Motorevent & Knutstorp, Fredrik Bernshed. Kommunledningen och polisen i Svalöv hade man möte med. Allting såg positivt ut och H-DCS, Powerevent och Ring Knutstorp var överens om att avtal, ekonomiska bitar, arbetsfördelning med mer. Logga togs fram, designad av Li Karlsson som gör vår klubbtidning. T-shirts och flyers trycktes upp. H-DCS åkte ner till Super Rallyt i Tjeckien -03 med massor av reklam och promotion för SR -04.

Vid midsommar 2003 åkte Pelle Hansson och Verner Hemmingsen ner till Knutstorp för att skriva på avtalet som var klart. Åtminstone muntligt. Allt låg klart, enda problemet var att Fredrik Bernshed blivit sjuk. Han ersattes dock av sin chef.

Nu var det nya tider. Tidigare överenskommelse om ett gemensamt projekt mellan H-DCS, Powerevent och Knutstorp, där alla hjälpte alla och tog risker fanns inte längre. Nu skulle klubben hyra allt, betala för allt. Löfte om utökade camping ytor och framdragning av större kapacitet för vatten fanns inte längre. Nu skulle allt debiteras. Tonen var totalt annorlunda än vid samtalen med Fredrik Bernshed.

Mat bjöds det åtminstone på. När Pelle och Verner åkte därifrån var de mycket nedslagna. Detta förändrade hela planeringen och de ekonomiska förutsättningarna. De skiljdes åt med mycket funderingar i skallen.

När Pelle kom hem satte han på en kopp kaffe, slog sig ner vid köksbordet och började förstrött bläddra i ett nummer av MC-Folket. Där stod bland annat att SMC skulle ha sitt kommande årsmöte på Ljungbyhed. Upp ur stolen så kaffet skvätte, på telefonen till F5 Ljungbyhed, fick tag i en ansvarig. Möte bestämdes och inom en vecka var avtalet mellan F5 AB, H-DCS och Powerevent klart, godkänt av både styrelse och Klippans kommun! Super Rallyt var flyttat femton km, platsen var utmärkt med mycket ändamålsenliga byggnader, gott om boende i närheten och otroliga campingytor.

Peo Andersson, Boogie i Värnamo stod för bild och Pelle prez för texten i den slutgiltliga utformningen av träffaffischen. Tillsammans med en websida på samma vikingatema, fick detta ett enormt genomslag ute i Europa.

Knutstorp informerades om att vi inte ville gå vidare med förhandlingar, utan vi kommer att placera SR -04 på Ljungbyhed. Upprörda brev skickades nu kors och tvärs, hot om rättsliga åtgärder fanns mellan raderna från Knutstorp. Efter ett tag insåg dock Knutstorps ledning att försöket att klämma maximalt med pengar ur H-DCS och Powerevent, när han trodde sig ha oss på pottkanten, inte fungerat. En överenskommelse gjordes att vi går helt enkelt ut och säger att vi nådde inte ända fram i våra förhandlingar.

Nu kunde all kraft satsas på Ljungbyhed!

Ett intensivt planerande satte nu igång, med flera möten på Ljungbyhed i olika konstellationer. En storgrupp bildades med F5 AB, Klippans kommuns olika representanter för miljö, turism, social och räddningskår, H-DCS president, Powerevent och polis. Denna grupp träffades en gång per månad. Dessutom var Pelle Hansson och träffade både Klippans kommunstyrelse såväl som ett stormöte med de boende i Ljungbyhed.

Det hela fungerande utmärkt på alla nivåer. Visserligen strul med tillståndet. Papper på papper skickades in till polis och social, men hela tiden kom nya krav. Utskänkningstillståndet drog också ut på tiden. Men som sagt det flöt på. Några veckor innan träffen kom också alla tillstånd.

Mycket satsades på aktiviteter för besökarna. Rundturer i det vackra landskapet, uppvisningar av olika slag, dragracing där man kunde prova med egen hoj, vikingauppvisningar, runristare med mer. Runristarens sten köptes efter SR av H-DCS och skänktes till Klippans Kommun. Står idag vid entrén till F5 området. Dagarna var fulla. För kvällen fanns tre scener. Två med livemusik och ett disco. Plus ett otal barer och flera matställe. Långt innan träffen startade var alla de 900 sängar som F5 AB hade precis utanför området uthyrda. Likadant var det på hotell och gästgiverier inom flera mils radie. Till och med från Helsingborg ringde hotell och undrade vad som hände i Ljungbyhed under pingsthelgen.

Sen kom man fram till sista mötet med storgruppen, april -04. Då var ansvariga Polisbefälet Knut Dreyer med för första gången. Han klargjorde att något erfarenhetsutbyte med H-DCS inte behövdes då han besatt alla de erfarenheter och kunskaper som krävdes. Dessutom fick mötet veta att notan till arrangörerna från polisen skulle hamna på cirka 2 miljoner kronor. Mötet var över, och chockade deltagare försökte fatta budskapet. Fem veckor kvar till SR, och nu kommer detta besked.

Tyvärr en allt för vanlig syn. En del av de utländska besökarna var förundrade över att behöva alkoholtestas upp till fem gånger på samma dag. Polisens attityd lämnade mycket i övrigt att önska.

Polisen visade nu musklerna och gick in med klara direktiv var de grupper dom ville bevaka skulle placeras på campingen. H-DCS hade i detta ingen talan. Pelle prez fick helt enkelt tala om polisens villkor för Hells Angels och Bandidos när frågan från dessa kom om plats på campingen.

Polisen talade också om att bilar och lastbilar skulle genomsökas och att de fanns på plats för att se till att man slog upp sina tält på anvisade platser. Man gjorde också klart att man tänkte röra sig inne på träffområdet under hela Super Rallyt. Följdes inte dessa direktiv var man beredd att från polisens sida stänga träffen. Punkt och slut.

Under själva träffen fanns dessutom skattemyndigheten på plats dygnet runt och gjorde ett antal razzior mot försäljningsställe och övriga platser där pengar hanterades. Uppbackade av k-pist beväpnade poliser.

Inte sedan man satte dit Al Capone har polis och skattemyndighet arbetat tillsammans så intimt! Allt på grund av Knut Dreyers övertygelse om att Super Rallyt bara handlade om kriminell verksamhet, inget annat.

Mera moderata poliser skämdes vid privata samtal över en del så kallade överdrifter från deras chefs sida. Pelle skickade brev till Länspolismästare Anders Danielsson, men de här grabbarna håller varandra om ryggen, åtminstone utåt.

Polisens överdrifter och attityd bekymrade Skånes landshövding så till den milda grad att han sände sin närmaste man för att på plats informera sig om vad som försiggår. Vid ett samtal med Pelle prez och Verner H ber han om ursäkt för den attityd "entreprenörer" bemöts av, och understryker att detta inte är den civila förvaltningens syn på Super Rallyt, utan man uppskattar den reklam som görs för kommun och ort.

Nu störde inte polisens närvaro träffbesökarna så att det goda humöret försvann. Man mest förvånades av insatsen.
Med Harley åkares vanliga distans log man och tyckte synd om de i uniform som inte fick vara med, ta sig en öl och umgås med folk.
När SR var över skulle så småningom polisens ekonomiska krav avgöras i Länsrätten.

Som dom kom! Redan på torsdagskvällen fanns 8.000 besökare på Super Rallyt. Mer än dubbelt så många som på någon annan torsdagskväll på något annat Super Rally i historien.