H-DCS Super Rally

Bland alla de träffar som finns runt om i motorcykelvärlden har Super Rallyt en alldeles särskild plats och historia. Dess ursprung går tillbaka till början av 70-talet då framförallt holländska, belgiska och tyska klubbar diskuterade en gemensam internationell träff för att åka runt och besöka varandra. I denna diskussion hamnade också den nybildade svenska klubben, H-DCS.

Den första internationella träffen i detta samarbete gick av stapeln i Sverige 1972, på Hågelby Gård, följt av England och sen Frankrike. Efter några år fick träffen sitt nuvarande namn, Super Rally, och sitt datum, pingst. Anledningen till att pingst valdes var att den helgen var gemensam i så gott som hela den då kända delen av hoj Europa och framförallt för att måndagen var helgdag. En perfekt hemresedag. På senare år har dock i ett flertal länder, bland annat vårt eget land, måndagen blivit till en vanlig arbetsdag. Det har inte föranlett någon förändring av Super Rallyts placering. Traditioner i vår Harley-värld ändras inte på grund av simpla politiska beslut!

För att få arrangera ett Super Rally måste man idag vara medlem i Federation Harley-Davidson Clubs Europe, en organisation som H-DCS var med och startade. H-DCS har arrangerat SR fem gånger, vilket är överlägset mest av de klubbar som varit inblandade i SR. Visserligen har SR arrangerats fem gånger även i Belgien, men av olika klubbar. Anledningen till att vår klubb fått stå värd för SR så många gånger är lätt att hitta. Från Hågelby Gård 1972 till Ljungbyhed 2004 har H-DCS alltid fått väldigt mycket beröm för sitt sätt att anordna Super Rallyt. Från strax över 100 besökare till nästan 15 000 har åkt från de svenska arrangemangen med övertygelsen om att ha varit på sitt bästa SR någonsin. De har med glädje sett fram mot nästa gång H-DCS får ta hand om Super Rallyt.

 

Hågelby Gård 1972, 28-30 juli.

Den pampiga Hågelby Gård. Härinne gick festen av stapeln.

Det första Super Rallyt någonsin. Dock kom inte namnet SR till användning förrän senare, men Hågelby var den första träffen i ett internationellt samarbete mellan Harley-klubbar från flera länder.

Det hela bestämdes på en träff i Doetinchem, Holland, söndagskvällen den 23 maj. Efter de sedvanliga prisutdelningarna samlades presidenterna från de närvarande klubbarna och drog upp riktlinjerna för vad som så småningom blev Super Rallyt. Det bestämdes att den första träffen arrangerades av
H-DCS samma år, de följande åren spikades i tur och ordning: England, Frankrike, Belgien och 1976 åter i Sverige. Deltagare på detta möte var, bland andra, H-DCS president Nisse Oxelbrand.

Hem drog svenskarna och planeringen sattes igång. Plats blev Hågelby Gård, Tumba, ungefär tjugo kilometer söder om Stockholm. Denna pampiga gård, byggd av fabrikören Lars Magnus Ericsson kring 1920, blev en fantastisk inramning till träffen. Boende på gården, eller snarare slottet, lät sig inte göras, utan tält fick resas i en hage framför själva slottsträdgården. Dock uppläts slottets nedre våning för all servering och underhållning.

Tanken var att träffen skulle genomföras i början av juni men då ägarna, Botkyrka kommun, höll på med renoveringar fick träffen skjutas upp till slutet av juli. Klart var dock att serveringen öppnade klockan 12:00 på fredagen, vilket särskilt underströks i Entusiasten. Det innebar nämligen att ingen behövde ha egen matsäck eller dryck med sig för fredag kväll. En utflykt till Wasa-museet fanns också på programmet. En del andra beslut togs. Calle "Cab" Hultgren utsågs till, enligt styrelseprotokoll, ceremonimästare. Hans uppgift var: "välkomsttal, prisutdelning och att klappa folk på axeln, med mer"!

Då var det dags. På fredagen den 28 juli började hojarna rasa in. Inträdet uppgick till 25 svenska riksdaler. De som kom möttes av ett bord dignande av "allehanda märken och broschyrer" samt en t-shirt med den klassiska
H-D1:an på. Framtagen av Nisse Oxelbrand i samarbete med H-D i USA, där han hade goda kontakter. Noteras kan att träffmärkena fanns i begränsad upplaga och snabbt tog slut.

Kvällarna tillbringades i slottet, där film visades från tidigare träffar, prisutdelningar hölls och det dansades till musik av Bob Lunds orkester. Ett regn höll på att ställa till det för utflykten till Wasa-museet, men något försenade gav sig 20 hojar iväg i en lång kortege in till Stockholm.

När träffen var slut var samtliga överens om att det varit mycket lyckat och i Entusiasten tackas särskilt Leif & Britt Pettersson, Lasse Alderus, Bernt Wallin och tjejerna som sålde öl i baren.

Det första Super Rallyt någonsin visade upp en imponerande besökslista som bestod av 68 svenska ekipage, 19 holländska, 8 tyska, 6 belgiska, 3 franska och 7 övriga. Nu var alltså stenen i rullning.